LOPOU NI MANSEN PURBA SH

Ase hubahen pe lopou on aima ase dong ianan manippan lanjar paradeihon nahusuratkon sadokah ni on pakon na laho roh. Sonai homa do age tulisan atap surat ni halak pasal na huparadei in, lang tarsibar atap boi iparujahon simbuei. Hira songon perpustakaan ma on, gariada boi homa do holi gabe ianan mardiskusi.

My Photo
Name:
Location: Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Bani KTP-ku tarsurat do: Nama lengkap: Mansen Purba SH; Jenis kelamin: Pria, Tempat/tgl. lahir: Pematang Raya, 03-06-1937. Kawin/Tidak kawin: Kawin; Agama: Protestan (ai ma Kristen Protestan); Pekerjaan: Dosen IKIP Medan (hape namin Pensiunan Pegawai Negeri Sipil, ai domma humbani tahun 1972 nari au pensiun hun IKIP Medan); Alamat: Jl. Karya No. 155; RT/RW: Lk XI; Kelurahan/Desa: K. Berombak ; Kecamatan: Medan Barat). Piga-piga hasoman na umposo, sonon do nini au: "Pak Mansen adalah tokoh awam Gereja dan tokoh budaya Simalungun yang bagi saya menjadi sumber inspirasi dan Guru." (Elvina Simanjuntak, aktivis gereja, tinggal di P. Siantar). "Tak berlebihan bila saya merasa MP dalam waktu yang singkat telah menjadi Guru bagi saya. Guru dengan G besar. Ia menjadi Guru bagi saya tentang Simalungun, tentang bagaimana 'menjadi dan sebagai' orang Simalungun yang oleh orang Simalungun kerap diartikan sebagai MarSimalungun." (Eben Ezer Siadari, wartawan) Jadi ise do ahu sasittongni? Nasiam ma simada balosni, dobkonsi ibasa nasiam nahusuratkon i lopou on. Diatei tupa ma.

01 October 2005

ADAT

Sada humbani aspek budaya in ai ma adat. Nahinatahon adat, ai ma ganup aturan na ijalohon simbuei gabe na patut dalanhonon ase juppah hatotorsa ni pargoluhon.
Deba aturan in domma gabe aturan hukum. Ai ma aturan na marpakkorhon pori lang idalankon. Usihan-ni: mangihutkon adat sapari, anggo lape ibulangi, ipahundul iluluan anjaha ijujungi boras tenger, lape saud siparunjuk naboru gabe parinangon ni siparun-juk dalahi. Hiraon ope ia anakboru, hassi pe domma ialop dear barang iluahon hun rumah ni parboru. Pori dong na manrobutsi paima ibulangi, na manluahon anakboru do goranni, sedo na manrobut parinangon ni halak.
Debanari aturan in pitah adat na ihasomalhon dassa. Atap hasomalan na dob gabe adat. Lang pala dong pakkorhonni pori pe lang idalankon. Usihanni: adatni do padalanon ni inang na bayu demban na bayu parubahan tuturni; tapi, porini pe lang ipadalan demban na bayu, lang pala halani ai gabe lang saud mubah tuturni.
Hummahol do botohon naijahani adat na gabe aturan hukum, naijahani na pitah adat na ihasomalhon hassa. Halani ai ma ase porlu do pakkei janah pae padalankon adat. Pori na padalankon panganan baggal ondi, ninuhur namin ulang pala halani na lang dapotan panganan baggal gabe maseda hinasakkan ni pardiha-dihaon; tapi hape na deba marpakkorhon do ai, taridah humbani na laho ia nanget manginsurut humbani horja in. Paksa ma use narohi ia mansopotkon hinalassei diri ai, mangelekkon ase totap namin hinasakkan ni pardiha-dihaon.
Ganup do aspek ni pargoluhon dong bei aturanni bani adat Simalungun. Sapari, dong do “adat manraja”, aima aturan laho pabakkithon raja; dong do “adat harajaon”, ai ma aturan na mardomu hu bani harajaon, ibagas ai ma age pasal pemerintahan. Dong adat na mangatur pasal talun, in ma na padonok pakon hukum pertanahan. Dong do age pasal tading-tadingan, na igoran bani sahap Indonesia hukum waris. Pasal naija-hani pe dong bei hinan do adatni.
Tapi deba mando in na tading. Ai dob marhasa-daon hita gabe Negara Indonesia, buei ma aturan in na dob igassih gabe aturan hukum Indonesia, marhitei undang-undang barang marhitei jurisprudensi. Aturan pasal pemerintahan domma sasap rap pakon parsasap ni harajaon ondi. Aturan pasal talun pe, maningon ma tadikkonon halani domma dong Undang-Undang Pokok Agraria. Adat na mangatur pasal tading-tadingan pe na laho tading ma homa. Ai anggo mardo-mu do riah ni ganup na tinading, boi do ipadalan romban hu bani adat Simalungun. Tapi anggo marpar-kara do, hukum waris nasional do ipakei Pengadilan Negeri: dos bei bagian ni ganup niombah, anak age boru.
Dihut ma age adat perkawinan, debanari mando tading, ai ma na so hinamkam ni Undang-Undang Per-kawinan. Usihanni: age pe ningon nokkan mittor saud ma siparunjuk naboru gabe parinangon anggo domma ijujungi boras tenger, nape tongon sonai anggo lape idalanhon songon naniaturhon ni Undang-Undang Per-kawinan.
Ra, mittor tubuh do sukkun-sukkun, mase ma pala padalanon adat perkawinan Simalungun.
Balos doppak sukkun-sukkun in boi do pondok. Ai ma: ase marpakkorhon adat perkawinan in hu bani adat pardiha-dihaon ni Simalungun. Ai lape dong adat pardiha-dihaon (atap hukum kekeluargaan) nasional. In homa, adat perkawinan in ma deba aspek budaya napaleganhon Simalungun, ase hot gabe sada suku bangsa i Indonesia on.
Pasal adat perkawinan in ma aspek budaya Sima-lungun na sihol takkasan bani buku on. Sahap Indone-sia do namin adat perkawinan in. Tapi nabahen ma in hira sahap Simalungun, gendo boi buei hinamkamni. Ai anggo adat parunjukon na pakei, pitah horja adat paunjuk anak barang adat marpanayok do hassa hinamkamni. Lang be tarsahapi horja-horja paima das hu bani parunjukon in, songon horja palaho boru, naniasokan, barang marlua-lua. Lang be homa tarsa-hapi be adat partongahjabuon.

1 Comments:

Blogger yeshawnaideus said...

Gambling in NJ - MGMCD
The state of New Jersey is one of the most significant in 익산 출장샵 the United States. This 군포 출장마사지 is where online gambling 용인 출장마사지 is legalized. NJ gambling 제천 출장마사지 is now live! Read 충청남도 출장마사지 more about

10:13 PM  

Post a Comment

<< Home